Gå til hovedindhold

Skod er skrald

KUNDEN
Miljøstyrelsen
 
UDFORDRINGEN
Miljøstyrelsen udbød to kampagner med et samlet budget på 400.000 kr. som et led styrelsens arbejde med plastaffald: én om cigaretskod og én om hundeposer, der bliver smidt i naturen.
 
PROCESSEN
Tankegangs team brugte designtænkning og startede med at undersøge problemets omfang hos målgruppen: Kommuner og borgere.
Første konklusion var, at problemet med cigaretskod var langt det største. Alle kommuner oplever det og efterlyser kampagnemateriale, der kan være med til at forbedre folks adfærd.
Hundeposer, der bliver smidt i naturen er et mindre problem, som kommunerne dog kunne nikke genkendende til.
 
LØSNINGEN
Med det begrænsede budget satsede Tankegang på to film, som vi selv, Miljøstyrelsen og vores gode samarbejdspartnere i kommunerne kunne sprede via digitale medier.
Begge film skulle have positive budskaber og ikke kritisere nogen. Ved cigaretskodderne var det vigtigt at anerkende det reelle problem, at det nogle gange kan være svært at komme af med skoddet. Filmens slogan er Skod er skrald, og den har skuespiller Peter Mygind som hovedperson. Det er lettere at sprede et budskab via en kendt person, og langt de fleste danskere kan godt lide Peter Mygind og hans imødekommende facon.
Filmen om hundeposerne blev til en lille humoristisk tegnefilm med en mand, der går tur med sin hund. Den lægger en lille bruno, som manden på hundens opfordring samler op i den medbragte pose og lægger i en skraldespand. Her er budskabet Tak for ...
Undervejs får vi fortalt, at bioposer også skal i skraldespanden.
 
Se filmene her
SKOD ER SKRALD 
TAK FOR ...

About