Kampagne får flere til at vælge færgen

Morsø og Thisted Kommuner kørte i samarbejde med Tankegang i 2017 en kampagne for at få flere passagerer med Feggesundfærgen. Det lykkedes. I 2017 blev merindtægten fra færgesejladsen 360.000 kr. i forhold til 2016 og 475.000 kr. i forhold til budgettet. 

Formand for Teknik- og Miljøudvalget i Morsø Kommune, Meiner Nørgaard (O), siger til Nordjyske:

”Det er glædeligt, at vi lægger budget for næste år ud fra disse regnskabstal. Det sker i forventning om, at den positive effekt af de markedsføringstiltag, vi satte i gang i 2017 vil fortsætte.”

 

Udfordringen 

Feggesundfærgen sejler mellem Morsø og Thisted Kommune. De to kommuner ejer og driver færgeselskabet i fællesskab. Kunderne er først og fremmest pendlere, virksomheder og turister. Turisterne bidrager væsentlig til driften i de 3 sommermåneder. 

Morsø og Thisted Kommune ønsker, at flere rejsende får øje på fordelene ved at tage Feggesundfærgen. Det kan være at spare tid og penge, men det kan også, især for engangsrejsende, være særlige oplevelser på den korte sejltur. 

 

Processen 

Morsø og Thisted Kommuner udviklede i samarbejde med Tankegang 3 kampagner til henholdsvis pendlere, virksomheder og turister. Det er 3 meget forskellige målgrupper, så opdelingen gav mulighed for at ramme de enkelte modtagere meget præcist. 

De 3 kampagner blev bundet sammen af et overordnet slogan og en fælles designlinje, mens indholdet blev tilpasset den aktuelle målgruppe. 

Virksomheder og pendlere skal opdage, at der er en tidsmæssig og/eller økonomisk fordel ved at tage færgen. De skal have sikkerhed for, at færgen sejler hver dag, og at de får besked i god tid, hvis vejret betyder, at sejladsen er indstillet. Turister og andre engangsrejsende skal have en oplevelse på overfarten, som de har lyst til at dele med venner, familie og arbejdskollegaer. 

 

Løsningen 

Kampagnens overordnede slogan blev ’Slå smut over vandet’. Det er let at sige og forstå, og det ligger underforstået i ordene, at man kan spare tid ved at tage færgen. 

Virksomhederne modtog et brev med gode argumenter for at vælge færgen og en stribe fribilletter. Både virksomheder og pendlere blev informeret om attraktive rabatter og muligheden for at nyde en kop gratis kaffe på overfarten. Medierne var blandt andre store plakater på færgen og radiospots i lokalradioerne. 

Turisterne og engangsrejsende blev fristet med udsigten til at se sæler på sejlturen. De rejsende blev opfordret til at tage en ’sælfie’ undervejs og dele billedet på færgens Facebookside. Der blev udviklet en maskot, Skipper Fegge, der især henvendte sig til børnene, og som blev brugt på plakater på færgen og andre medier. 

Små sjove rim skabte opmærksomhed om de enkelte initiativer: 

Rabat og kredit – færgen er et hit

Kaffen er sort – og sejlturen kort

Tag færgen fra kajen – og se sæler på vejen


https://www.facebook.com/feggesund/

 

Kontakt
Konsulent Liselotte Heftholm
53 73 12 18 / liselotte@tankegang.dk

 

 

 

 

Her er vi også
Stener
25. Apr 2018
Kreativ dag. Vesthimmerlands Forsyning
Stener
24. Apr 2018
Forbrugermesse GEV
Stener
24. Apr 2018
Sønderborg