Gå til hovedindhold
cykel på cykelsti. Asfaltfolie med budskab: venlige cykellister.

Nudging i trafikken: Vær så venlig

Systemer og adfærd er de to makkere i al forandring. Det er ikke muligt at øge #trafiksikkerheden blot ved at anlægge bump og rundkørsler. #Adfærden hos os trafikanter skal ændres, og her er #nudging det bedste redskab.
Alle går ind for, at alle skal køre ordentligt og tage hensyn. Men i praksis gør mange af os noget andet. Vi gør ikke det, vi siger, men det der er nemmest i situationen.
En vigtig del af #nudging i trafikken er veje og #cykelstiers indretning. Hvis det nemmeste eller det eneste mulige er at gøre det rigtige, gør alle det. Men sådan er det ikke altid. Så skal vi #lokkes til at gøre det, vi går ind for.
På #Frederiksberg har Tankegang i nogle år arbejdet med begrebet venlighed. På #plakater og #asfaltfolie har vi skrevet, hvad #venlige cyklister og venlige bilister gør. Den lumske bagtanke er, at alle mennesker betragter sig selv som venlige. Og når vi er det, må vi også opføre os venligt.
Så når der står, at venlige cyklister holder for rødt, skal man være noget af en bisse for at fræse over gaden foran alle de andre venlige mennesker.
#Kampagnen har kørt i to år over et par uger hver gang. Den har fået pæn #opmærksomhed og mange venlige folk på Frederiksberg er tilfredse med, at kommunen har fokus på cyklisters og bilisters adfærd og gør det på en venlig måde.
#Effekten er umulig at måle. Vi kan registrere, hvor mange der har set kampagnen og forstået dens budskab, og vi kan også måle, hvor mange af dem, der mener, de bliver påvirket af den.
Men om det betyder færre #uheld eller mere venlighed i trafikken er helt umuligt at dokumentere.
Jeg tror selvfølgelig, at det har en positiv #effekt. Jo mere, vi bliver gjort opmærksom på den venlige adfærd, jo mere vil vi selv følge den. Det ved vi fra mange års affaldskampagner. Når borgerne hyppigt bliver informeret om sortering, sorterer de lidt bedre.
Fra den verden ved vi også, at borgerne efterspørger konkrete råd. Hvad gør jeg med pizzabakken, osteskorpen, mælkekartonen eller havestolen?
Overført til #trafik handler det om konkrete situationer: Når du skal dreje til højre, når der er et fodgængerfelt, når en bus standser foran dig osv. Her skal vi hjælpe folk på stedet og minde dem om den venlige adfærd, som med en anden kampagnes budskab kun tager 2 sekunder ekstra.
 

About