Millioner har set film om rigtig brug af toilettet

Et godt budskab, en sjov idé og massiv markedsføring. Det er opskriften på den til dato største og mest succesfulde kampagne, som er gennemført af danske spildevandsselskaber. 
Baggrunden for kampagnen er medarbejdernes daglige udfordringer med alt det, vi andre fejlagtigt skyller ud i toilettet. Og som de siger med et glimt i øjet – ”det er alt fra vatpinde til havemøbler”. 
I mange år har spildevandsselskaberne informeret om alt det, man ikke må skylle ud i toilettet. Problemet er, at listen er stort set uendelig, og indsatsen har derfor kun haft begrænset effekt. 
Sammen med Tankegang vendte spildevandsselskaberne udfordringen på hovedet. I stedet for at fortælle, hvad man ikke må skylle ud i toilettet, blev budskabet i den ny kampagne, at toilettet kun er til 3 ting, nemlig lort, pis og papir. 
Det lidt voldsomme budskab blev formidlet i en munter sangtekst, som blev fortolket i 4 små reklamefilm af henholdsvis en rapper, en rockmusiker, to dansktopmusikere og et pigekor. 
De 4 film blev lanceret i TV2’s reklameblok og på Facebook/Kun 3 ting i dit lokum. Her kan du se nogle tal fra kampagnen:

TV2
Filmene er vist 311 gange på TV2’s landsdækkende kanaler.
2.168.000 seere over 18 år har set filmene i gennemsnit 3,9 gange. 
Filmene har en bruttovisning på 8.455.200 seere.

Facebook
Siden har 540 medlemmer. 
Filmene er nået ud til 574.884 personer.
70.496 personer har set en af filmene i fuld længde.
Filmene er delt 297 gange.A
679 personer har kommenteret filmene – først og fremmest i forbindelse med konkurrencerne. 

https://www.facebook.com/kun3tingiditlokum/

Øvrig omtale
Filmene har fået omtale på Ritzau, Danmarks Radio, TV2 Fyn og en række andre online og offline medier. 

Se alle filmene:
Rock
Rap
Dansktop

Her er vi også
Claus G
12. Oct 2017
Næstved kommune
Claus G
10. Oct 2017
Rudersdal kommune
Claus G
10. Oct 2017
Halsnæs forsyning